Tuesday, September 20, 2011

Inghetata de iaurt cu dulceata de cirese (Yogurt icecream with cherry sauce)


Nu cred ca trebuie sa va mai conving de cat de buna este aceasta inghetata...si nici de faptul ca "merge" in orice anotimp...:). Si pt. ca postez aici si reteta de dulceata de cirese, va promit ca in curand voi posta niste retete deosebite de dulceata. In vara care tocmai a trecut, am avut o scurta vacanta pe care am petrecut-o in sudul Frantei (Cannes, Frejus, Nice) dar si in Saint-Remy de Provence. Acolo am gustat cea mai extraordinara tarta (cu ficat de gasca-o delicatesa!!!), la o pitoresca "terasa" specifica Provence-ului, care se numea "Fiicele patisierului" (poate am sa postez ceva poze), unde doua surori serveau creatiile tatalui. A doua zi a fost musai sa mergem si la magazinul tatalui care se numea "Tatal meu este patisier" unde am servit din nou (pe post de mic dejun) tarta minunata (chiar am folosit termenul de orgasm culinar ca sa-mi exprim recunostinta pt. bunatatea ingurgitata), dar si o cafea, si niste dulceturi cum nu mai gustasem pana atunci (ca de exemplu: smochine si vanilie) si pe care am incercat sa le recreez. Voi impartasi rezultatele cu voi!

Ingrediente:

Pt. inghetata:
200 g iaurt gras (nu folositi dietetic, sau fara grasimi pt. ca este prea acru, plus ca daca iaurtul nu are destula grasime, inghetata va avea prea multe cristale de gheata)
100 g zahar
un plic zahar vanilat
2 galbenusuri
100 g frisca nebatuta
100 ml lapte

Pt.dulceata (daca nu vreti sa o cumparati)
1 kg cirese curatate de samburi
1 kg zahar
1 plic zahar vanilat
Zeama de la o lamaie, plus ceva coaja rasa pt.aroma

Mod de preparare:

Amestecam galbenusurile cu zaharul, plus zaharul vanilat si le mixam bine, pana ajung o pasta de culoare deschisa.

Punem laptele la fiert, dar nu-l lasam sa dea in clocot!! Dam oala la o parte de pe foc chiar inainte de a clocoti si turnati amestecul de galbenusri cu zahar peste lapte, le puneti inapoi pe foc, la foc foarte mic, si amestecati continuu, ca sa nu dea in clocot! Aceasta mixtura va deveni un fel de spuma, pe care o dam la o parte de pe foc dupa 3-4 min. Lasam sa se raceasca.

Amestecam iaurtul cu frisca nebatuta, si turnam peste compozitia de lapte cu ou si zahar. Turnam in masina de inghetata si urmam instructiunile masinii pt a face inghetata. Daca nu avem masina de inghetata, amestecam foarte bine ingredientele de mai sus dupa cum v-am aratat, turnam compozitia in forme si o punem la congelator. Trebuie totusi sa fim constienti ca inghetata va avea cristale de gheata, nu va fi la fel de fina ca cea facuta la masina, dar zic eu ca se merita oricum. :)

Dulceata de cirese se face astfel: dupa ce am spalat, curatat de codite si scos samburii din cirese,le punem la foc mic cu zaharul, plus zaharul vanilat, zeama si coaja de lamaie (fara niciun pic de apa!), si le lasam sa fiarba pana scad bine, dar nu foarte tare. Testul pt. dulceata este asa: inmuiem o lingura in dulceata, o punem pe o farfurioara, lasam cateva secunde, si ridicam lingura din farfurie. Fundul lingurei trebuie sa se lipeasca putin de farfurie, iar dulceata sa fie usor cleioasa. Daca dezlipim lingura cu greutate, inseamna ca am lasat dulceata pe foc prea mult, si nu prea mai avem ce sa-i facem (eu nu stiu nuciun remediu). Daca dimpotriva, dulceata nu se incheaga bine (ciresele sunt prea apoase) se poate ajuta cu intaritor de dulceata, eu stiu de pectina (sper ca se cheama asa si in romaneste) care este un produs natural ce ajuta la intarirea dulcetii. Nu va sfatuiesc sa folositi alt tip de inaritor (decat cei specifici pt dulceata), nu faceti improvizatii (cu gelatina de pilda) ca nu o sa va mai iasa dulceata, ci un jeleu ...sau ceva de genul asta!

Revenind la inghetata, cand o punem in cupe, turnam deasupra dulceata de cirese si ne bucuram de asa o combinatie divina de gusturi!

5 comments:

  1. Super delicioasa si apetisanta inghetata ta!
    Cat despre smochine cu vanilie am facut si eu anul acesta gem,excelent!Pupici!

    ReplyDelete
  2. datorita faptului ca inca n-am masina de inghetata inca nu m-am incumetat sa fac dar inghetata ta arata foarte bine.la mine merge ca nu tin dieta deci ma pot servi cu cat de multa.pup si o zi minunata
    PS:multumesc pentru ca te-ai oferit sa ma ajuti cu sablonul blog-ului.esti o draguta.

    ReplyDelete
  3. Draga Flory, multumesc pt incurajari.Daaaa, este delicioasa inghetata!!yummy!

    ReplyDelete
  4. Sarah draga, eu am facut de multe ori inghetata pana sa-mi iau masina si a fost foarte buna, deci e ok!Unda verde!:) Da, am incercat sa-ti trimit niste poze la saradeeb8@yahoo.com, dar probabil, terminatia nu este "com", sau poate email-ul tau nu mai este cel din profil, nu stiu, ca mi s-au intors mailurile inapoi.Deci....unde pot sa-ti trimit pozele?Am sa-ti raspund aici si la celalalt comentariu: stiu ca ai vrut sa intrerupi blogul la un moment dat, si chiar mi-a fost teama ca ai facut-o, acum ceva vreme, caci ai avut o destul de lunga perioada in care nu ai mai postat. Stiu ca nu-ti place stereotopia, esti f spontana d'asta am spus ca-mi place personalitatea ta, iar blogul tau aduce ceva nou, o aroma orientala in vietile noastre europene :)) si imi pare tare bine ca ne lasi putin in viata ta prin posturile tale "zapacite"!:)) Ohhh,stiu puiul tikka, imi place tot atat de mult ca si tandoori, am pus deja ochii pe el la tine pe blog, dar trebuie sa-mi mai cumpar ceva "spices" pt el. Sunt un "freak" al condimetelor...am cumin si garam masala , si am incercat sa fac tikka cu ele, dar nu mi-a iesit chiar ca cel original (desi condimentele au fost cumparate de la un magazin indian). Cred ca defapt de vina este iaurtul...nu stiu...dar ma mai uit si dupa alte condimente, si poate si dupa alt fel de iaurt, si mai incerc, ca tare sunt innebunita dupa ele. Tu ce ma sfatuiesti? Ca per aici avem un restaurant indian unde am fost o data, si mi-au dat pakora carbonizate inauntru, un pui atat de iute de-mi dadeau lacrimile cand il mancam, si a costat o grooooooaaaaza de bani distractia asta, deci....never again! Vreau sa-mi fac eu acasa, dar am nevoie de un ghid bun :))

    ReplyDelete
  5. Georgi nu stiu ce nu a fost ok la prima incercare dar eu zic sa nu renunti.daca ai ocazi sa ajungi la un magazin de condimente pakistanez trebuie sa fie si tikka masala acolo.daca nu ,ai reteta condimentului la mine pe blog.iaurtul trebuie sa fie normal,nu dulce.laptele batut e ideal.eu in Thailand chiar am o problema cu iaurtul ca nu gasesc decat indulcit sau cu fructe asa ca fac eu acasa.mail-ul este saraadeeb8@yahoo.uk.co dar as prefera daca doresti sa imi scrii pe saraadeeb75@hotmail.com sau sarah_adeeb@yahoo.com
    .vechea adresa de mail nu o mai folosesc deoarece cineva mi-a spart parola pentru a lua nu stiu ce coins pentru facebook.te pupacesc !

    ReplyDelete